Prinsjesdag 2021: wat staat de autoleasesector te wachten?

Op de derde dinsdag van september, Prinsjesdag, werd traditiegetrouw de Troonrede uitgesproken en de Miljoenennota en het Belastingplan van het komende jaar gepresenteerd. Wat staat ons te wachten?

 

Bijtelling elektrische auto’s toch naar 16%

Zoals vastgelegd in het Belastingplan van vorig jaar, is gisteren in de plannen aangekondigd dat het bijtellingspercentage voor zero-emissie auto’s in 2022 stijgt van 12% naar 16%. Daarnaast wordt het plafond verder verlaagd naar €35.000. Het marktaandeel elektrische auto’s groeit en geeft daarom volgens de overheid geen aanleiding voor extra stimulering.

Het plafond voor 2023 werd gisteren ook nogmaals bevestigd en deze daalt met € 5.000. In 2023 wordt het grensbedrag verlaagd naar € 30.000. Voor benzine- en dieselauto’s verandert er niets. Elke auto met meer dan 1 gram CO2 uitstoot, die krijgt 22% bijtelling.

 

Vergroening wagenpark blijft meer aandacht vragen!

De overheid wil de bpm verhogen om de vergroening van het Nederlandse wagenpark meer te stimuleren. Volledig elektrische auto’s blijven tot en met 2024 vrijgesteld van bpm, nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden per 2022 zwaarder belast.
Voorbeeld: In 2021 koop je een nieuwe Volkswagen Golf met benzinemotor met een CO2-uitstoot van 117 g/km, dan betaal je €2.750 bpm. In 2022 betaal je €3.106 bpm. Tot 2025 worden de bpm-tarieven en categoriegrenzen ieder jaar met 2,3 procent aangescherpt.

 

Een mobiliteitsbudget en een leasefiets zijn een goed alternatief

De drukte op de weg zien we nu snel toenemen. Om het dichtslibben van wegen te voorkomen zijn stimulansen en fiscale voorzieningen noodzakelijk voor flexibele mobiliteitsoplossingen. Interessante alternatieven zijn een mobiliteitsbudget en een leasefiets. Een mobiliteitsbudget is in feite een vast bedrag waarmee werknemers zelf hun zakelijke reizen inkopen. Als werknemer kun je dus zelf bepalen of je de auto neemt, het ov pakt of een combinatie van vervoermiddelen gebruikt. Werknemers met een mobiliteitsbudget denken vaak beter na over hun reisgedrag, en dat zorgt voor lager brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Een leasefiets is gezond, duurzaam en fiscaal aantrekkelijk. De leasefiets of ‘fiets van de zaak’ mag door de werknemer, naast woon- werkkilometers, onbeperkt privé gebruikt worden. De bijtelling bedraagt 7% over de consumenten adviesprijs.

 

Wil je nog profiteren van de lage bijtelling? Heb je interesse in AA Leasefiets of wil je meer weten over een mobiliteitsbudget? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder.

 

Bronnen:
Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA)
Autoweek – DPG Media